מגילת אסתר ממבט פנימי

חג פורים מזכיר לנו ששינוי הגורל נתון בידינו- לשבט או לחסד, לחיי סבל וייסורים או לשגשוג תמידי. איך עושים את זה ולמה דווקא פורים, מסביר הרב מיכאל לייטמן.

גלות וגאולה
כאשר מביטים אחורה על ההיסטוריה של העם היהודי ובוחנים את החוקיות החוזרת שלה רואים דבר פשוט: כאשר עם ישראל מאוחד ומקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" הוא פורח. שני בתי מקדש הקמנו כך, וממלכה גדולה ומאוחדת, אך בכל פעם שהאגו הפריד בינינו ושנאת החינם שלטה בנו, נחרבו בתי המקדש והיהודים הוגלו מארץ ישראל ונפוצו לכל עבר.

על פי חכמת הקבלה, כל מה שמתרחש במציאות הוא תוצאה ותולדה של מה שמתרחש בעולם הרוחני, ומשקף את מידת החיבור בינינו. "גלות" היא מושג פנימי שפירושו פירוד, והוא מתבטא בחיצוניות בצורת ריחוק כפוי מארץ ישראל. "גאולה" היא החיבור, והיא מתבטאת בפריחה ושגשוג, שלנו ושל העולם כולו.

תזכורת לחיבור
עד חורבן בית ראשון הייתה ממלכת ישראל חזקה ומאוחדת, אך כששליטת האגו גברה ואיתה שנאת החינם בעם, נחרב בית המקדש, טבורו של החיבור, ועם ישראל יצא לגלות.  כל עוד שלט הפירוד בעם, ריחפה חרב מעל ראשם והם נאלצו להחביא את יהדותם, כפי שמתואר במגילת אסתר. בזכות מרדכי היהודי ובעזרת אסתר, אוחד מחדש העם היהודי ובכך שינה את גורלו. פורים נועד להזכיר לנו על הנחיצות שבחיבור ועל היכולת שלנו לעשות זאת, כמו גם על התועלת הגדולה שתצמח מכך, לנו ולעולם כולו.

חכמת הקבלה, אומר הרב לייטמן מסבירה לנו את מגילת  אסתר מזוית אחרת, פנימית. הסיפור מתאר מאבק שמתרחש בתוך האדם ובתוך העם, בין העלאת חשיבות החיבור בינינו לבין ההסתפקות בחיים הגשמיים, בין אהבת הזולת לשנאת החינם. הערבות ההדדית ואהבת הזולת הם שעומדים בבסיס קיומו של העם היהודי, והתנגדות לכך מובילה אותנו לחורבן, ולהוצאת צו השמדה נגדנו.

כולם מוזמנים להתאחד ולחגוג
אם כך, סיפור פורים אינו רק תסריט בדיוני או סיפור היסטורי, אלא תיאור של תהליך רוחני, פנימי, שעברנו אז ואנו עוברים גם היום, והוא מלמד אותנו כיצד עלינו לנהוג כדי לשנות את המציאות מרע לטוב, מחושך לאור, מחיים תחת איום קיומי לחגיגות נצחון ברחובות הבירה.

מרדכי היהודי מסמל את האחדות, את היכולת שלנו להתחבר, ואת העצמה הפנימית הטמונה בכולנו. המן מסמל את ההפך. המן הוא כוח הפירוד, האגו, הרצון לקבל לעצמנו הנאה ותענוג על חשבון אחרים. כל שעלינו לעשות הוא לבחור לרומם את תכונת "מרדכי" שבנו על פני תכונת "המן", ולהתחבר. זה לא כל כך פשוט, אמנם, אבל מי שרוצה לעשות זאת מוזמן למכללת קבלה לעם, ללמוד איך לעשות זאת.

Check Also

חכמת הקבלה והבחירה החופשית

אחת השאלות הגדולות שהאדם המאמין יכול לשאול את עצמו היא האם אני באמת משפיע על …