המתכון לגידול ילדים מאושרים ועולם טוב יותר

מחקר חברתי מקיף שנערך במשך 32 שנה בארה"ב, על ידי ד"ר ניקולס כריסטאקיס ופרופ' ג'יימס פולר, הוכיח כי רוב ההחלטות שאנו מקבלים במהלך חיינו מושפעות בצורה מוחלטת מהתנהלות הסביבה שלנו. המחקר נערך על 12,000 איש בעיירה פרמינגהם, והוא בסך הכל מאשר את מה שחכמת הקבלה קוראת לו "השפעת הסביבה". הרב לייטמן מסביר איך אנו מבצעים את הבחירות שלנו ואיך הילדים שלנו יכולים לשנות את העולם על ידי בחירת הסביבה הנכונה.

השפעת הסביבה
תוצאות המחקר של ד"ר כריסטאקיס ופרופ' פולר מעידות, כאמור, על השפעתה המוחלטת של הסביבה עלינו: אנחנו מתחתנים כשהחברים שלנו מתחתנים, מעלים או מורידים במשקל כשאחרים בסביבתנו הקרובה עושים זאת וכו'. ההעדפות הרגשיות שלנו, מצבנו הנפשי, מצבנו הכלכלי ותוחלת חיינו, כולם מושפעים לחלוטין מן הסביבה בה אנו חיים.

עכשיו, כשברור ומוכח בצורה מדעית שהסביבה קובעת לחלוטין את מהלך חיינו, עלינו להשתמש בה בצורה נכונה, ולהוביל את עצמנו ואת ילדינו לעתיד טוב יותר. אבל איך עושים את זה?

כאמור, המקובלים כתבו לנו על כך כבר לפני אלפי שנים ואת זה בדיוק מנסה הרב לייטמן להפיץ בעולם בעזרת לימוד חכמת הקבלה, ובעזרת מכללת קבלה לעם, המלמדת את עקרונות השיטה לכל המעוניין בכך.

5 עצות פרקטיות לחינוך על ידי הסביבה
 מתוך חומר הלימוד במכללת קבלה לעם גזרנו 5 עצות פרקטיות לחינוך נכון:

  1. היום הסביבה הבוגרת, ההורים והמחנכים, מסבירים לילדים כי עליהם להתחשב באחרים, להיות מנומסים, וכו'. חכמת הקבלה מציעה כי במקום להטיף נסייע לילדים לבחור את הסביבה שתשפיע עליהם את הערכים שאנו מעוניינים להספיג בהם. ניתן לעזור לילדים לבחור, כבר מגיל צעיר, את התכנים שאליהם ייחשפו בספרות, טלוויזיה וכו', את המשחקים שיישחקו ואת החברים שיבלו בחברתם, ולכוון אותו לסביבה שתעודד אותו לחיבור ועזרה הדדית. אם נתחיל את ההכוונה בגיל צעיר, כאשר הילדים יגיעו לגיל של בחירה עצמאית הם יעדיפו את הסביבה הנכונה בעצמם.
  2. כולנו מכירים את החשיבות הפסיכולוגית של השיחה עם הילדים והתעניינות במה שעבר עליהם במשך היום. כדאי לשים דגש על החוויות שהילדים עברו במשך היום, על החברים איתם שיחקו ובאילו משחקים שיחקו, ועד כמה הם הצליחו להתקרב אחד לשני במהלך משחקים אלה. על ידי כך אתם מעבירים לילדים מסר תת הכרתי אך ברור של מה חשוב ולמה יש משמעות יותר גדולה.
  3. אף אחד מאיתנו אינו מושלם, ואין מה לנסות להסתיר זאת מהילדים. במקום זאת, כדאי לשתף את הילדים במאמצים שאנו עושים להשתפר בכל יום: היכן אנו מסייעים לזולת, מתחשבים ותורמים לחברה, היכן אנו מתקשים בכך, ומה אנו מתכננים לעשות כדי להתגבר על קשיים אלה. במילים אחרות: דוגמא אישית.
  4. עונשים אינם חינוך אלא אילוף, וחינוך נכון יכול להפוך את העונשים למיותרים לחלוטין. באופן טבעי ילדים מפרים כללים ובוחנים גבולות, וכאשר הם עושים זאת עדיף לשוחח איתם על ההשלכות של הפעולות שלהם על הסביבה. השיחה צריכה להתנהל לא כהטפה והאשמה אלא בצורת דיון ובחינת המקרה, עדיף בחברת אחים או חברים בני אותו גיל.
  5. החשיפה לתכנים המתאימים, כפי שהזכרנו קודם, היא קריטית כבר מגיל צעיר. במקום לעודד לתחרותיות, נצמא את המשחקים בהם מידת שיתוף הפעולה בין השחקנים היא הקובעת את ההצלחה במשחק. במקום התכנים המסחריים הנפוצים היום נראה לילדים סרטי טבע המדגישים ומדגימים את ההרמוניה והאיזון הקיימים בכל מערכות הטבע, כולל גוף האדם. בסיום הפעילות כדאי לשוחח על הרגשות שעלו בנו בזמן הפעילות, ועל מה היה חשוב לנו יותר: האם משנה לנו מי ירכיב יתר חלקים או יעשה זאת יותר מהר או שחשוב לנו יותר הקשר שנוצר בינינו במהלך הפעולה המשותפת וההרגשה הטובה של כל המשתתפים?

ההצלחה האמיתית, שלנו ושל ילדינו, אומר הרב מיכאל לייטמן, היא בבחירת הסביבה שתשפיע עלינו, וללמד את הילדים לבחור את הסביבה שתשפיע עליהם בצורה חיובית היא הדבר החשוב ביותר שאנו יכולים להנחיל להם.

 

 

Check Also

חכמת הקבלה והבחירה החופשית

אחת השאלות הגדולות שהאדם המאמין יכול לשאול את עצמו היא האם אני באמת משפיע על …