בית ספר לחיים

סוד גלוי הוא כי מערכת החינוך פשטה את הרגל, ואיבדה את הרלבנטיות שהייתה לה לחיי הילדים המתחנכים בה. משרד החינוך מנסה לעשות שינויים כאלה ואחרים, אך רובם נשארים ברמת התוכן הנלמד ולא בשיטת הלימוד ובדרך בה בנויה המערכת, ולכן נידונים לכישלון מראש. במסגרת הלימודים במכללת קבלה לעם, אנו לומדים כיצד יכולה מערכת החינוך להפוך לרלבנטית לחיינו ולהעניק לילדים כלים משמעותיים לעתיד.

הטעות היסודית
בכל תחום טכנולוגי, מדעי ורפואי, ואפילו בתחום מדעי החברה, נהוג לערוך מחקרים מעמיקים, בדיקות, חקירות וניסויים רבים לפני הסקת מסקנות ובניית מערכות כאלה או אחרות. פריצות דרך משמעותיות בכל תחום תמיד נשענות על מחקר יסודי ומעמיק, אז מדוע דווקא בתחום החינוך, אולי התחום החשוב ביותר, יכול כל בעל סמכות להכיל את משנתו הרעיונית, שיכולה להיות משוללת כל אחיזה במציאות? מערכת החינוך, שנועדה להכין את ילדינו לחיים ולא סתם להיות בייביסיטר לשעות העבודה או לדחוף כמויות של מידע מיותר למוחותיהם הרכים, אינה קשורה בדבר וחצי דבר למה שמתרחש בחיים של מישהו מאיתנו.

דוגמא אישית
מערכת החינוך מנסה לחנך לערכיות, ובכל שנה יוצאים בהצהרות שהשנה נתרכז בנושא מקרב לבבות א' או ב'. הילדים מוצאים את עצמם במלכוד: מצד אחד אומרים להם להתנהג "יפה", בנימוס, לכבד זה את זה, לנהוג בסבלנות וכו'. מצד שני, מאלצים אותם להתחרות זה בזה כל הזמן, ומעטים המורים שמפגינים כלפי התלמידים את הסובלנות שהם מטיפים לה.

הישרדות זה כאן
המציאות בה אנו חיים היא מציאות תחרותית, אלימה וגסה. החזון האוטופי של משרד החינוך והערכים הטובים כשלעצמם שהמערכת מנסה ללמד את הילדים, הם ההיפך הגמור מכל מה שיש סביבם. למעשה, אומר הרב לייטמן, מלבד מעט הידע שנאצר במוחם של הילדים לאחר סיום שנות בית הספר, הם מסיימים 12 שנות לימוד ללא שום הבנה בחוקים הטבע שעל פיהם מתנהל העולם.

טבע הבריאה
על פי חכמת הקבלה, הטבע האנושי מונע על ידי רצון לקבל הנאה ותענוג לעצמנו. כלומר, תמיד נשאף להרגיש הנאה ותענוג. למעשה, החוק הזה תקף לא רק לגבי בני אדם אלא לגבי כל יסוד בטבע, והוא פשוט מקבל צורות ביטוי שונות. בעולם החי, הצומח והדומם, האיזון וההרמוניה בין הפרטים השונים נשמרים בקפידה, כשכל פרט צורך בדיוק את הנחוץ לקיומו ושום דבר מעבר לכך. האדם הוא היצור היחיד שתמיד רוצה עוד מכל דבר, נוהג בחוסר התחשבות באחרים, ובדרך כלל מגדיל את שלו על חשבונם. הפרת האיזון הטבעי המתמשכת הזו היא שהביאה על האנושות את כל הצרות המוכרות לנו היום, מהמשבר הכלכלי ועד אסונות הטבע השונים.

חינוך אמיתי
חינוך מועיל חייב להסביר למתחנך איך עובד הרצון לקבל הנאה ותענוג, וכיצד הוא גורם סבל ורע לעולם כולו. ברגע שהילד, או המבוגר, מבינים את הטבע האנושי שרוצה עוד, לעומת טבע העולם שמתקיים באיזון הדדי, הם מבינים כיצד לגבור על הדחף הטבעי להינות על חשבון אחרים, ולהגיע לאושר אמיתי.

לילדים של היום אין סבלנות ללימודים שאינם מביאים להם תועלת, וההתעקשות שלנו להתעלם מכך רק מדרדרת את מערכת החינוך עוד ועוד. במכללת קבלה לעם מלמדים את הדור המבוגר יותר את חוקי החיים הללו, ואנו מקווים כי החינוך האמיתי יגיע במהרה גם למערכת החינוך, שכן הילדים הללו, שיחונכו נכון, הם העתיד האמיתי של האנושות.

Check Also

חכמת הקבלה והבחירה החופשית

אחת השאלות הגדולות שהאדם המאמין יכול לשאול את עצמו היא האם אני באמת משפיע על …