מבט לחיים: הגדלת העבד בעזרת השרים

לכל אחד מאיתנו יש אינסוף רצונות וחשקים שהוא מנסה למלא ולספק, לא תמיד בהצלחה, ואנו נתקלים במכשולים רבים המונעים מאינו לחיות כמו שהיינו רוצים. אז מה עושים? הרב לייטמן מביא את התשובה של חכמת הקבלה לשאלה זו בעזרת הפירוש למשל "הגדלת העבד בעזרת השרים" שכתב בעל הסולם באגרת לתלמידיו בשנת 1920.

קבלה לעם

הגדלת העבד בעזרת השרים
בעל הסולם כתב באגרת לתלמידיו על מלך שרוצה להאדיר את אחד העבדים הנאמנים שלו. כדי שהשרים יקבלו אותו כגדול הוא מעביר אותו סדרת מבחנים לא פשוטה בהם נוכחים כולם בגדלותו של העבד, כך שהוא יכול לעלות בסולם הדרגות. עד כאן המשל, בקצרה. ומה הנמשל?

הנמשל, אומר הרב מיכאל לייטמן, הוא פשוט:
כל אדם רוצה לחיות על פי דרכו, אך נאלץ להתחשב בסביבה ולהתפשר על סיפוק צרכיו ורצונותיו. בהכרח, נוצר אצל כולנו פער בין הרצוי למצוי, שמביא איתו גם תסכול. בחינה מעמיקה של כל אדם את עצמו תגלה שאנחנו חיים במעין משחק איזון אינסופי, שאנו לא בדיוק מבינים את חוקיו אך נאלצים לשחק בו יום יום.

החקירה העצמית  הזו, שעשויה לתסכל אותנו בתחילה, מהווה פתח להתפתחותה רוחנית של האדם. כשמתחילים בחקירה הזו של הדרך לחיים שלמים יותר, אנו מתחילים להבין את החוקים שעל פיהם פועל העולם, ובכללו אנחנו, ולומדים לראות איך כל החוויות שאנו עוברים, חיוביות ושליליות, מכוונות אותו למקום אחד של טוב מוחלט.

מלחמה פנימית
העבד במשל של בעל הסולם הוא האדם, הכפוף לשירות רצונותיו וגחמותיו. המלך במשל הוא הבורא, שמטרתו לאפשר לאדם לגדול ולהתפתח עד שיוכל לקבל את כל הטוב והשפע שהבורא מעוניין לתת לו, כלומר לשלוט על הממלכה ולהיות מעל השרים. השרים הם כוחות הטבע והאדם צריך להילחם בהם, להוכיח מולם את נאמנותו למלך.

המלחמות בכוחות הטבע נמשכות עד אשר אנחנו מצליחים להפוך את הטבע האגואיסטי שלנו לטבע של אהבה לזולת. רק אז אנו יכולים להיות מעל כוחות הטבע, שכן אנו לומדים לשלוט בהם – ובעצמנו.

בהגיענו לשלב הזה אנו מגלים כי כל המציאות שחשבנו שאנו מכירים אינה אלא אשליה והמציאות האמיתית היא חוויה של טוב מוחלט אותו הבורא מעניק לנו. בעצם, המציאות אל השתנתה, אבל המלחמות שלנו באגו, בכוח הטבע, וההתגברות ההדרגתית עליו, משנות את תפיסת המציאות שלנו.

החיים כמשחק וירטואלי
אילו היינו מודעים לעובדה כי אנו חיים באשליה, כמו במשחק ווירטואלי, היה יכול להיות יותר קל, לא כך? שואל הרב לייטמן, ועונה: ייתכן, אבל אז לא היינו נלחמים על חיינו ולא היינו זוכים להגיע להיות מעל השרים, שניים למלך עצמו בלבד.

אם נבחן כל הנאה שאנו חווים בחיינו נראה כי היא נגרמת בשל מילוי רצון כלשהו שהיה בנו. מילוי הרצון גורם לנו הנאה. התהליך ההדרגתי שהבורא מעביר את האדם בונה בו את הרצון המתאים כדי לקבל את המילוי הגדול ביותר לאותו רצון, ולהינות ממנו לנצח. לכן, הדרך הזו הכרחית וחיונית עבורנו, וכדאי שנעבור אותה בעיניים פקוחות.

Check Also

חכמת הקבלה והבחירה החופשית

אחת השאלות הגדולות שהאדם המאמין יכול לשאול את עצמו היא האם אני באמת משפיע על …