למה אנחנו מנקים לפסח, ומה צריך לנקות באמת

כולנו נכנסים לפני פסח לטרפת נקיון ומבריקים את כל הבית, מהמסד עד הטפחות. ב"טקס הניקיון" הזה משתתפות משפחות רבות בישראל, כולל משפחות חילוניות, כביכול כדי לנקות את הבית מחמץ. על פי חכמת הקבלה ניקיון הבית לקראת פסח וההיפטרות משאריות החמץ הם רק סימבול לניקיון הלב מהיחס הרע שיש בנו כלפי אחרים. מרצי מכללת קבלה לעם מסבירים על המשמעות הרוחנית של הניקיון.

הלב הוא הבית
הלב נחשב לבית שלנו, ואנחנו מייחסים את הרגשות שיש לנו אל הלב. אנחנו אוהבים ממנו ושונאים ממנו, מתרגשים בו ועצובים בו. לכן, ניקיון הבית הוא הרבה יותר מטאטוא ושטיפה, ניגוב אבק והוצאת החמץ. ניקיון הבית מסמל את הניקיון שעלינו לערוך בתוך הלב שלנו: להוציא את היחס הרע שיש בנו לאחרים ולהישאר עם יחס טוב ואוהב לזולת.

לפסוח מעל הסעיפים
"טבע האדם רע מנעוריו" כיוון שכולנו נולדנו אגואיסטים המסוגלים לדאוג לעצמנו בלבד, ושמים את עצמנו תמיד בראש סדר העדיפויות. הרע היחידי שקיים הוא הטבע האגואיסטי הזה שלנו, ובגללו מתקלקלים היחסים שלנו עם אחרים, כשכל אחד מנסה להשיג לעצמו כמה שיותר, לא פעם על חשבון הזולת. חג הפסח הפנימי נחגג כאשר אנו מצליחים לפסוח מעל האגואיזם הזה אל אהבת הזולת, אך כדי להגיע לכך עלינו לערוך בירור יסודי בתוך עצמנו, ולברר היטב את נטיות הלב שלנו, גם כשזה קשה.

אקונומיקה, על שום מה?
לראות את האמת על אופינו ואת הטבע האמיתי שלנו אינו תהליך קל או פשוט, ולמעשה הוא הרבה יותר קשב מלשטוף את הבית כולו באקונומיקה. הרב לייטמן מלמד אותנו כי  ניקיון הפסח הפנימי של הלב נקרא גם "הלבנה", ככה שאפילו לשימוש המופרז באקונומיקה ובחומרי הלבנה אחרים יש משמעות סימבולית פנימית.

חג פנימי שמח
על פי המסורת היהודית, ערב לפני החג, כשכל הבית נקי ומוכן, מפזרים עשר חתיכות חמץ בבית ומחפשים אותן לאורו של נר. על פי חכמת הקבלה המנהג הזה מסמל את התיקון של המחשבות הרעות שיש בנו, על ידי מציאתן ושריפתן למחרת היום. לאחר השריפה של עשר שאריות החמץ האחרונות, עשר המחשבות הרעות האחרונות שיש בליבנו, אנו מכריזים על כך שהבית, כלומר הלב, נקי ומוכן לרגע המעבר ממצריים לישראל, מעבדות לחירות, משליטת האגואיזם לפסיחה מעליו. ברגע זה מתחיל החג הפנימי, ובהתאם לכך גם החג החיצוני.

לאחר חציית ים סוף, אותו מעבר משליטת האגואיזם לאהבת הזולת, קיבלו בני ישראל את התורה בעודם חונים למרגלות הר סיני.  משמעותו הרוחנית של הר סיני היא הר השנאה, ומעמד מתן התורה הוא ההתגברות על השנאה שיש בינינו. במעמד הזה אנחנו מחליטים להתאחד כאיש אחד בלבד אחד, ואז הופכים להיות ישראל, אלה שהולכים ישר-אל.

בפסח הזה, הרב מיכאל לייטמן ותלמידיו בעמותת "בני ברוך – קבלה לעם", מזמינים את כל עם ישראל להתנקות ולהלבין, מבחוץ ומבפנים, להתעלות מעל כל ההבדלים בינינו ולגלות את אהבת הזולת.

Check Also

חכמת הקבלה והבחירה החופשית

אחת השאלות הגדולות שהאדם המאמין יכול לשאול את עצמו היא האם אני באמת משפיע על …