המירוץ אחר ההנאה

מי לא רוצה להינות? כולנו רודפים אחרי הנאות כל הזמן, אפילו בלי לשים לב. אין בכך גנאי, זה הטבע שלנו, שמחייב אותנו לרצות להינות בכל מצב ובכל מחיר. ד"ר מיכאל לייטמן בהסבר קליל על הטבע האנושי הנהנתן והדרך היחידה למלא אותו.

עד העונג הבא
בכל רגע מתעוררים בכל אחד מאיתנו רצונות שונים – לאוכל, למין, לכסף, לכבוד, לשליטה, לידע. אצל כל אחד מאיתנו הרכב הרצונות מופיע בצורה קצת אחרת וייחודית לו, שגם היא משתנה כל העת, אך הם כולם קיימים בכולנו, באופן טבעי, מלידה. בעצם, רצונות אלה קיימים בנו מאז בריאת האדם. הגורמים המעוררים את הרצונות הללו יכולים להשתנות גם הם, אך תמיד תמיד תמיד נרצה להינות ולהרוויח.

הבעיה עם הרצונות הללו היא שלא משנה עד כמה הם גדולים, מתישהו נשיג אותם, ונהנה מהם לרגע. מאוכל נהנה לעשר דקות, ממין לשעה, מכסף יומיים, מרכוש שבוע, מכבוד ושליטה נהנה בכל רגע שנוכל לממש אותם וכן הלאה. בסופו של דבר אנו מאבדים את ההנאה מכל דבר שאנו משיגים. לא משנה כמה רצינו את הדבר הזה וכמה חיכינו לו, אחרי כמה רגעים נאבד את ההנאה ממנו ורצון חדש יוולד בנו, מכריח אותנו לרוץ הלאה, עד העונג הבא, שיבוא וייעלם גם הוא.

מילוי נצחי
אבל, שואל הרב לייטמן, מה אם הייתי אומר לכם שיש דרך ליהנות באופן שלם ומושלם, לנצח? כלומר, להפסיק לרדוף אחרי תענוגים זמניים וחולפים, לצאת ממרוץ העכברים הנשלטים על ידי הפרסומות, השכנים, העבודה והרדיפה אחר הכסף? ההנאה שלנו לא חייבת להיות תלויה בדברים חומריים שנשיג או לא נשיג. אנחנו יכולים להיות תמיד בטוב, בהנאה, אם נצליח להתחבר למקור ההנאה עצמו.

לימוד חכמת הקבלה במכללת קבלה לעם מלמד אותנו בדיוק את זה – איך להתחבר למקור השפע, מקור התענוג האינסופי, ולהוציא את עצמנו מהמירוץ אחרי ההנאה. כתוצאה מכך נפסיק לרוץ אחרי מילויים זמניים ונשתחרר מכל כך הרבה מועקות וכביכול מחויבויות שכובלות אותנו לחיי אומללות.

מקבלה להשפעה
הטבע שלנו לא יכול להשתנות: תמיד נרצה להינות. ככה נבראנו, ככה נולדנו וכך נמות. אם נצליח לבנות בתוכנו רצון נוסף, להשפעה ונתינה לאחרים, של אהבה לזולת ואכפתיות הדדית, נהפוך להיות בעצמנו מקור לאותו שפע, אותה הנאה, ונוכל להיות מחוברים אליו באופן תמידי, בלי לרדוף אחרי שום דבר ובלי להשוות את עצמנו לאחרים ללא הפסק.

כביכול, מדובר בתכונה על-טבעית, מנוגדת לרצון המולד שלנו להינות, אך הקלישאות נכונות ולתת מתברר כהרבה יותר מהנה מלקבל. כשאדם הופך בעצמו למקור לנתינה מתגלה לו מקור לא אכזב של שפע, והוא מתחבר לכוח הטוב הכללי ששולט בטבע. במצב כזה נפתחים לנו מאגרים בלתי מוגבלים של טוב ועונג, וככל שהוא מעביר אותם ליותר אנשים אחרים, כך הוא נהנה מהם יותר בעצמו.

Check Also

חכמת הקבלה והבחירה החופשית

אחת השאלות הגדולות שהאדם המאמין יכול לשאול את עצמו היא האם אני באמת משפיע על …